Тест на финансовую грамотность: Тестирование

Содержание

полезный опросник + советы по теме

Тест на финансовую грамотность: опросник + преимущества собственной компетенции + 8 способов развить грамотность.

Думаю, вам знакома фраза «Денег много не бывает». И это действительно так, ведь с ростом финансовых возможностей растут и наши потребности. Однако есть методы, которые помогают распределять бюджет так, чтобы на все хватало.

Тест на финансовую грамотность покажет, насколько вы разумны в вопросах финансов!

ТОП-15 тестовых вопросов: проверьте себя на финансовую грамотность

Этот тест определит уровень вашей финансовой грамотности и подскажет, все ли в порядке у вас с деньгами!

Представьте себе, что вам удалось выиграть приличную сумму денег. Однако ее нельзя потратить, а можно только куда-то вложить. Выберите надежный вариант вклада.

Вложу сразу в несколько прибыльных проектов. Если какой-то из них обанкротится, останется еще несколько. Безопасно и прибыльно

Вложу все деньги в один актив. Да это риск. Зато если все будет благополучно, я приумножу сумму в разы!

Вложу все средства в первый попавшийся проект. Просто мне лень заморачиваться и искать надежные варианты. Надежность – это относительное понятие

Представьте, что через пару лет цены на ваши любимые товары вырастут в несколько раз. Станете ли вы закупаться впрок?

Нет. Я куплю столько, сколько мне требуется в настоящий момент. Ни больше, ни меньше

Да, я закуплюсь как следует. Так мне получится сэкономить приличную сумму денег

Нет, я, наоборот, буду покупать еще меньше. Это позволит мне сэкономить приличную сумму денег

Ведете ли вы учет своих доходов и расходов?

Конечно, иначе нельзя обеспечить себе финансовую стабильность

Иногда, когда речь идет о крупных суммах денег

Нет, это ужасно скучно, и я не хочу заморачиваться

Делаете ли вы денежные сбережения или считаете, что жить нужно на всю катушку?

Разумеется, у меня есть сбережения. И, кстати, именно благодаря им я чувствую себя финансово полноценным

Изредка. Это слишком большая ответственность, мне просто страшно вкладывать куда-то крупные суммы денег

Нет, у меня не хватает терпения для того, чтобы накопить приличную сумму денег для вложения

Как вы считаете, какое количество источников дохода оптимально для современного человека?

Два и больше. Только так можно обеспечить себе комфортный уровень жизни

Один, максимум два. И то, если эти источники приносят приличный доход

Один. Нельзя тратить свою жизнь на бесконечное зарабатывание денег

Сколько у вас источников дохода?

Несколько. Я считаю, что это своего рода гарантия денежной стабильности

Один, но стабильный и качественный. Я не испытываю проблем в материальном плане

Один, но нестабильный. Прибыль «от случая к случаю» тоже имеет право на существование. Просто нужно привыкнуть к такому виду заработка

Бывает ли у вас такое, что вы занимаете деньги до зарплаты?

Нет, я рассчитываю свои средства таким образом, чтобы мне на все хватало

Такое происходит крайне редко. Как правило, только тогда, если возникают непредвиденные расходы

Да, такое происходи довольно часто. А все из-за низкого уровня заработка

Как вы считаете, азартные игры можно воспринимать нормальным средством заработка?

Нет, конечно! Даже если однажды повезло, это не значит, что так будет всегда

Если с финансовым положением совсем плохо, можно попробовать азартные игры. Вдруг Фортуна окажется благосклонной?

Да! Я регулярно играю в азартные игры и выигрываю крупные суммы денег. Пока моя удача сопутствует мне, буду продолжать в том же духе

Как вы считаете, в определенный момент своей жизни вы смогли бы жить на проценты от собственного капитала?

Думаю, что да. Но я вряд ли буду довольствоваться одними лишь процентами

Было бы неплохо, но пока мне это кажется чем-то нереальным

Нет. Для того чтобы жить на проценты, необходимо делать вклады. А мне нечего вложить

Как вы планируете обеспечить себе приличный уровень жизни на пенсии?

У меня неплохой капитал, который в будущем начнет приносить отличный доход

Думаю, что это задача государства

Я не люблю загадывать наперед. Будет так, как должно быть!

Остаются ли у вас деньги перед зарплатой?

Да, как правило, я еще могу прожить на них больше недели

Когда как, это зависит от обстоятельств. Каждый месяц бывает по-разному

Нет, у меня задолго до дня зарплаты заканчиваются все средства

Ради запредельно крупной прибыли вы бы пошли на риск?

Нет. Если есть риск, то вероятность получить эту «запредельно крупную прибыль» минимальна

Хотелось бы получить такую возможность, но не уверен, что воспользовался бы ею

Да, я бы с радостью пошел на самый большой риск, лишь бы приблизить себя к крупным суммам

Есть ли у вас долги или непогашенные кредиты?

Нет, я никогда не ввязываюсь в это

В данный момент нет. Я совсем недавно выплатил и погасил все до последней копейки

Да, полно. Мне иногда кажется, что я до конца жизни не вылезу из долгов

Часто ли вы совершаете спонтанные дорогостоящие покупки?

Никогда. Это гарантия финансовой нестабильности

Время от времени позволяю себе «гульнуть»

Да, мне сложно удержаться и не купить то, что мне очень нравится. Даже высокие цены меня не в силах остановить

Составляете ли вы список необходимых продуктов перед походом в супермаркет?

Да, это обязательное условие финансовой грамотности

Только в том случае, если продуктов много и есть риск что-то упустить

Нет, как по мне, это бесполезное занятие

тест на финансовую грамотность

finansovo-gramotnyj-chelovekfinansovo-gramotnyj-chelovek

Вы финансово грамотный человек! Вы держите свои финансы под строгим контролем, вне зависимости от их количества. Разумное отношение к деньгам позволяет вам не только сохранить их, но и приумножить. Вы не привыкли транжирить средства направо и налево. Но, в то же время, не отказываете себе в удовольствиях. Это самый правильный подход к финансам!

srednjaja-finansovaja-gramotnostsrednjaja-finansovaja-gramotnost

Вы относительно грамотны в вопросах финансов! Вы старается контролировать свой бюджет, следить за доходами и расходами. Однако случаются дни, когда вы даете волю своему внутреннему транжиру. И вот тогда деньги из вашего кошелька буквально улетают! Благо, вы готовы к такому исходу, и не сидите с вопросительным выражением лица и фразой «А где деньги?»

nizkaja-finansovaja-gramotnost

nizkaja-finansovaja-gramotnost

Финансовая грамотность – это не о вас! Вы катастрофически не любите вести учет своих денег. На ваш взгляд, куда лучше сидеть без них, чем учитывать каждую копейку. Собственно, это с вами чаще всего и происходит: вы получаете деньги, а потом в один момент все их просаживаете. Такие финансовые «качели» вряд ли обеспечат вам денежную стабильность.

Плюсы повышенной осведомленности


Некоторые люди почему-то думают, что развивать финансовую грамотность нужно только бизнесменам и предпринимателям. На самом деле этот навык окажется полезным абсолютно для всех.

Как повысить интеллект: эффективные методы

ПреимуществаЗначение
1. Развитие финансового мышления Финансовое мышление необходимо всем тем, кто хочет тратить деньги разумно и всегда быть в плюсе. Даже элементарные денежные операции, вроде покупки продуктов, требуют финансового мышления.
2. Улучшение финансового положения Дело в том, что лучше у вас развито финансовое мышление, тем больше вы зарабатываете. Очевидно, что финансовая грамотность неразрывно связана с уровнем дохода. Но источником дохода ведь является не только основной заработок. Приличную сумму можно получать и от инвестиций.
3. Эффективный заработок Думаете, что состоятельным может быть только тот человек, кто вкалывает от заката до рассвета? Вовсе нет. Есть две категории богатых людей: те, кто много работают и много зарабатывают, и те, кто эффективно работают и много зарабатывают . Чувствуете разницу? Люди, которые имеют высокий уровень финансовой грамотности, знают сам механизм денежной системы. А потому они прекрасно понимают, что необходимо делать, чтобы хорошо зарабатывать, но прикладывать к этому минимум усилий и времени.
4. Уменьшение расходов С ростов финансовой грамотности человек понимает, что количество его расходов значительно сокращается. Это связано с тем, что человек учится контролировать финансы и разумно их расходовать.
5. Снижение опасности Неграмотного в вопросах финансов человека легко обвести вокруг пальца. Причем сделать это может не только аферист на улице, но и вполне себе серьезный и вызывающий доверие менеджер банка. Как вариант, он может предложить далеко не самый выгодный для клиента вид кредита (зато невероятно выгодный для банка). И если клиент не обладает финансовой грамотностью, он согласится.

Обратите внимание: чем выше уровень финансовой грамотности, тем ниже вероятность совершения необдуманных и ненужных покупок.

Основы финансовой грамотности:

Можно ли развить финансовую грамотность?

Главное, что нужно понять: финансовую грамотность можно развить в любой момент. Для это просто нужно захотеть контролировать свои средства и повысить уровень материальной стабильности:

  1. Изучите свой бюджет.

    Для начала вам нужно тщательно проработать свой домашний бюджет. Определите количество источников, которые приносят доход, выясните, на что тратятся средства. В этом могут помочь выписки из банка, ежемесячные счета, отчеты по кредитным картам, отчеты инвестиционных доходов.

  2. Установите денежные цели.

    Как известно, без четкой цели невозможно добиться успеха. В вопросе финансов этот принцип уместен, как нигде больше. Вы должны поставить финансовые задачи и определить сроки для их реализации. Также не стоит забывать о мотивации, ведь она – гарантия успеха.

  3. Планируйте бюджет.

    После того, как узнали размер своего дохода и расхода, самое время разработать финансовый план. В нем важно ориентироваться на несколько аспектов: ежемесячный доход, ежемесячный расход, непредвиденные траты.

  4. Обсуждайте финансовые расходы.

    В семье часто мужчина отвечает за бюджет. Однако это вовсе не означает, что женщина не должна быть в курсе денежных вопросов. Оба супруга имеют равные права на семейный бюджет (если, конечно, ими не был принят другой вариант).

  5. Разберите понятия «хорошего» и «плохого» кредита.

    Наверняка вам известно о том, что долговые обязательства имеют совершенно разную специфику. Хорошим считается тот вид кредита, который способствует росту благосостояния клиента. Плохим, разумеется, считается тот, который снижает уровень этого благосостояния. Главным признаком «плохого» кредита является регулярный рост финансовых обязательств перед банком.

  6. Не совершайте главных денежных ошибок.

    Главное правило благосостояния заключается в том, что доход должен преувеличивать расход. Самое обидное, что этот баланс нарушается самыми банальными ситуациями, вроде незапланированных трат.

  7. Пройдите курс обучения по управлению деньгами.

    Это просто идеальный и наиболее верный способ научиться управлять бюджетом. Вы можете посещать лекции, курсы или просто читать статьи. Сегодня огромное количество обучающих программ, которые подойдут на любой вкус и кошелек.

  8. Не останавливайтесь на достигнутом.

    Поймите, что финансы – настолько обширная тема, которую невозможно изучить досконально и полностью. Всегда есть новая и полезная информация. Поэтому постоянно пополняйте свои знания и делитесь ими с близкими.

Тест на финансовую грамотность показал ваш уровень понимания денежной системы. Повышайте его, чтобы улучшить показатели материального благосостояния.

eDarling [CPL] RU eDarling [CPL] RU

Полезная статья? Не пропустите новые!
Введите e-mail и получайте новые статьи на почту

Тест на финансовую грамотность онлайн

Узнайте насколько Вы финансово грамотны! Ответьте на 8 вопросов (тест)

Лимит времени: 0

Информация

Тест покажет вам: хорошо ли вы разбираетесь в финансах?

Вы уже проходили тест ранее. Вы не можете запустить его снова.

Тест загружается…

Вы должны войти или зарегистрироваться для того, чтобы начать тест.

Вы должны закончить следующие тесты, чтобы начать этот:

Правильных ответов: 0 из 8

Ваше время:

Время вышло

Вы набрали 0 из 0 баллов (0)

Средний результат

 

 
Ваш результат

 

 
максимум из 8 баллов
Место Имя Записано Баллы Результат
Таблица загружается
Нет данных
Ваш результат был записан в таблицу лидеров
  1. С ответом
  2. С отметкой о просмотре

Тесты

Каждый из нас, наверняка, отмечал жизненный парадокс: люди с одинаковым уровнем дохода часто имеют совершенно разное материальное положение. Одним удается создавать семью, давать детям хорошее образование, приобретать недвижимость и регулярно отдыхать на популярных курортах, а другие при аналогичном уровне доходов не могут дотянуть до зарплаты без посторонней финансовой помощи. Еще одно наблюдение: пожалуй, в жизни каждого человека были моменты, когда его доход увеличивался в несколько раз, но вместе с этим резко возрастали и расходы, и, в конечном итоге, качество жизни принципиально не менялось.

Какие шаги необходимо предпринять для того, чтобы переломить эту тенденцию? Для начала предлагаем каждому из нас честно ответить на несколько вопросов и узнать свое отношение к деньгам. Пройдите тест, подготовленный по *материалам, разработанным в рамках Проекта Минфина России «Дружи с финансами». Ответьте на каждый вопрос отметив насколько точно описание подходит вам. Градация ответов варьируется от «1» (вы совсем не согласны с утверждением) и до «5» (описание очень точно подходит вам, вы согласны с утверждением) *Учебно-методический комплекс «Финансовая грамотность и массовая информация» для высших учебных заведений.

1

Я хочу знать, куда девается каждая копейка

2

Я думаю, это важно – содержать в порядке все документы, договоры, чеки и квитанции

3

Сумма моих ежемесячных расходов меня не волнует

4

У меня есть принципы, которыми я руководствуюсь при совершении трат

5

Я радуюсь материальным благам, а стоимость – это не вопрос!

6

Когда дело касается дарения, я составляю план, кому и что подарить

7

Я думаю, что кредитные карты – это здорово, но пользуюсь ими редко

8

Для меня важно поддерживать социальный статус, сколько бы мне это ни стоило

9

Я беспокоюсь о своих способностях сохранять и инвестировать средства

10

Я часто совершаю импульсивные покупки

11

У меня нередко случаются просрочки по выплате долгов

12

Я регулярно ищу выгодные предложения, акции, скидки на различные услуги

13

Деньги из моего кармана утекают как вода, и я не могу понять куда

14

Когда горит свет во всех комнатах моего жилища, я не думаю, сколько это стоит

15

Когда мои расходы растут, я не беспокоюсь о том, чтобы найти дополнительный заработок

Необходимо выбрать вариант ответа в каждом вопросе.

Тесты

Ответьте на вопросы и узнайте насколько хорошо вы подкованы в художественной классике.

1В какое предприятие Разумихин предлагал инвестировать на паях Раскольникову и его семье в романе Ф. М. Достоевского «Преступление и наказание»?

1трактир 2постоялый двор 3книжное издательство 4кондитерскую лавку

2Какой из героев романа А. С. Пушкина «Евгений Онегин» заменил своим крестьянам барщину оброком («Ярем он барщины старинной // Оброком легким заменил»)?

1сам Евгений Онегин 2его завистливый сосед 3отец Евгения Онегина 4Владимир Ленский

3Почему купец Самсон Большов из пьесы А. Н. Островского «Свои люди — сочтемся» объявил себя несостоятельным должником?

1его лавки приносили убыток, и он разорился 2он передал имущество своему приказчику и притворился банкротом, чтобы не возвращать кредиторам долги 3его дочь Олимпиада Самсоновна растратила все семейное состояние на платья 4стряпчий Рисположенский потерял важные деловые бумаги

4Куда отдавал земли отец Евгения Онегина, главного героя романа в стихах «Евгений Онегин» А. С. Пушкина?

1В уставный капитал 2В залог 3В аренду 4В доверительное управление

5Какими деньгами в пьесе А. П. Чехова «Вишневый сад» подавала милостыню Любовь Андреевна Раневская?

1Медными 2Серебряными 3Золотыми 4Бумажными

6Что отдал в заклад старухе-процентщице Родион Раскольников, главный герой романа Ф. М. Достоевского «Преступление и наказание»?

1Часы и портсигар 2Кольцо и часы 3Портсигар и кольцо 4Кольцо, портсигар и часы

7Как герой романа А. С. Пушкина «Дубровский» Андрей Гаврилович потерял Кистеневку?

1Имение было продано за долги 2Суд признал, что Дубровские владели Кистеневкой незаконно 3Господский дом сожгли недовольные крестьяне 4Был вынужден продать за гроши под дулом пистолета француза Дефоржа

8Как Лопахин советовал Раневской использовать вишневый сад в пьесе А. П. Чехова «Вишневый сад»?

1Продавать вишню в сыром, сушеном, моченом виде 2Вырубить и засеять маком 3Вырубить и сдать землю в аренду дачникам 4Устроить в саду лесопилку

9Какую ошибку, с точки зрения Левина, совершил Стива Облонский при продаже леса в романе Л. Н. Толстого «Анна Каренина»?

1Продал слишком мало леса 2Пренебрег аккуратным оформлением документов 3Продал лес слишком дешево 4Взял деньги за лес наличными, а не банковским платежом

Результат

&nbsp

90000 Financial Literacy test — PISA 90001 90002 FINANCIAL LITERACY QUESTION (LEVEL 1) THE CORRECT ANSWER IS 90003 90004 (A) — BECAUSE SARAH NEEDS TO PAY THE MONEY TO BREEZY CLOTHING 90005 90002 Question level 90003 90008 At level 1 students can identify common financial products and terms and interpret information relating to basic financial concepts. They can recognise the difference between needs and wants and can make simple decisions on everyday spending.They can recognise the purpose of everyday financial documents such as an invoice and apply single and basic numerical operations (addition, subtraction or multiplication) in financial contexts that they are likely to have experienced personally. 90009 90002 Nature of the task 90003 90008 Recognise the purpose of an invoice. Calculations are not required in this item. 90009 90008 The context is individual. The question belongs to the money and transactions content category because it involves awareness of the different forms and purposes of money and handling simple monetary transactions such as everyday payments.90009 90002 Financial literacy process 90003 90008 The process is identify financial information because the individual has to search and access sources of financial information, and identify or recognise its relevance. 90009 90002 FINANCIAL LITERACY QUESTION (LEVEL 2) THE CORRECT ANSWER IS 90003 90004 10 90005 90002 Question level 90003 90008 At level 2 students begin to apply their knowledge of common financial products and commonly used financial terms and concepts.They can use given information to make financial decisions in contexts that are immediately relevant to them. They can recognise the value of a simple budget and can interpret prominent features of everyday financial documents. They can apply single basic numerical operations, including division, to answer financial questions. They show an understanding of the relationships between different financial elements, such as the amount of use and the costs incurred. 90009 90002 Nature of the task 90003 90008 Identify the cost of postage on an invoice.90009 90008 The context is individual. The question belongs to the money and transactions content category because it involves awareness of the different forms and purposes of money and handling simple monetary transactions such as everyday payments. 90009 90002 Financial literacy process 90003 90008 The process is identify financial information because the individual has to search and access sources of financial information, and identify or recognise its relevance.90009 90002 FINANCIAL LITERACY QUESTION (LEVEL 3) THE CORRECT ANSWER IS 90003 90004 Only the first statement is 90041 true 90042 90005 90002 Question level 90003 90008 At level 3 students can apply their understanding of commonly used financial concepts, terms and products to situations that are relevant to them. They begin to consider the consequences of financial decisions and they can make simple financial plans in familiar contexts.They can make straightforward interpretations of a range of financial documents and can apply a range of basic numerical operations, including calculating percentages. They can choose the numerical operations needed to solve routine problems in relatively common financial literacy contexts, such as budget calculations. 90009 90002 Nature of the task 90003 90008 Analyse information in a financial context by considering the information in a line graph about an investment product.The graph shows how the price of shares has changed over a year. The first part of the question assesses a student’s understanding that shares should be bought when the price is low. The second part of the question assesses whether students can correctly identify the increase in share prices and calculate the percentage change over time. 90009 90008 The context is individual.The question belongs to the risk and reward content category because it involves the ability to identify ways of managing, balancing and covering risks, and an understanding of the potential for financial gains or losses across a range of financial contexts.90009 90002 Financial literacy process 90003 90008 The process is analyse information in a financial context because it includes interpreting, comparing and contrasting, synthesising, and extrapolating from information that is provided, and it involves recognising something that is not explicit. 90009 90002 FINANCIAL LITERACY QUESTION (LEVEL 4) THE CORRECT ANSWER IS 90003 90004 (B) 2. 500 90005 90002 Question level 90003 90008 At level 4 students can apply their understanding of less common financial concepts and terms to contexts that will be relevant to them as they move towards adulthood, such as bank account management and compound interest in saving products.They can interpret and evaluate a range of detailed financial documents, such as bank statements, and explain the functions of less commonly used financial products. They can make financial decisions taking into account longer-term consequences, such as understanding the overall cost implication of paying back a loan over a longer period, and they can solve routine problems in less common financial contexts. 90009 90002 Nature of the task 90003 90008 Identify the net salary on a pay slip.The correct answer requires an understanding of the difference between gross and net pay, that is, the difference between pay before and after any deductions have been made (such as deductions for health care or tax). Calculations are not required in this item. 90009 90008 The context is education and work. The question belongs to the money and transactions content category because it involves awareness of the different forms and purposes of money and handling simple monetary transactions such as everyday payments.90009 90002 Financial literacy process 90003 90008 The process is identify financial information because the individual has to search and access sources of financial information, and identify or recognise its relevance. 90009 90002 FINANCIAL LITERACY QUESTION (LEVEL 5) THE CORRECT ANSWER IS 90003 90004 No, Yes, No, in that order 90005 90002 Question level 90003 90008 At level 5 students can apply their understanding of a wide range of financial terms and concepts to contexts that may only become relevant to their lives in the long term.They can analyse complex financial products and can take into account features of financial documents that are significant but unstated or not immediately evident, such as transaction costs. They can work with a high level of accuracy and solve non-routine financial problems, and they can describe the potential outcomes of financial decisions, showing an understanding of the wider financial landscape, such as income tax. 90009 90002 Nature of the task 90003 90008 Evaluate a potential financial fraud and respond appropriately to a financial scam e-mail message.Calculations are not required in this item. 90009 90008 The context is societal. The question belongs to the financial landscape content, because Internet banking is part of the broader financial landscape in which students are likely to participate, either now or in the near future. 90009 90002 Financial literacy process 90003 90008 The process is evaluate financial issues because students must evaluate the presented options and recognise which piece of advice can be considered as good advice.90009 90004 YOU’VE ANSWERED ALL THE QUESTIONS! 90005 90008 These questions were used in the PISA financial literacy test. The PISA financial literacy test is designed to measure whether students have the knowledge and understanding of financial concepts and risks, as well as the skills, motivation and confidence to apply such knowledge and understanding in order to make effective decisions across a range of financial contexts, to improve the financial well-being of individuals and society, and to enable participation in economic life.90009 Back to Key Findings 90008 Question levels 90009 90008 Question categories 90009 90008 Download pdf of questions & answers 90009 90004 FINANCIAL LITERACY TEST LEVELS 90005 90002 Level 1 90003 90008 Students can identify common financial products and terms and interpret information relating to basic financial concepts.They can recognise the difference between needs and wants and can make simple decisions on everyday spending. They can recognise the purpose of everyday financial documents such as an invoice and apply single and basic numerical operations (addition, subtraction or multiplication) in financial contexts that they are likely to have experienced personally. 90009 90002 Level 2 90003 90008 Students begin to apply their knowledge of common financial products and commonly used financial terms and concepts.They can use given information to make financial decisions in contexts that are immediately relevant to them. They can recognise the value of a simple budget and can interpret prominent features of everyday financial documents. They can apply single basic numerical operations, including division, to answer financial questions. They show an understanding of the relationships between different financial elements, such as the amount of use and the costs incurred. 90009 90002 Level 3 90003 90008 Students can apply their understanding of commonly used financial concepts, terms and products to situations that are relevant to them.They begin to consider the consequences of financial decisions and they can make simple financial plans in familiar contexts. They can make straightforward interpretations of a range of financial documents and can apply a range of basic numerical operations, including calculating percentages. They can choose the numerical operations needed to solve routine problems in relatively common financial literacy contexts, such as budget calculations 90009 90002 Level 4 90003 90008 At level 4 students can apply their understanding of less common financial concepts and terms to contexts that will be relevant to them as they move towards adulthood, such as bank account management and compound interest in saving products.They can interpret and evaluate a range of detailed financial documents, such as bank statements, and explain the functions of less commonly used financial products. They can make financial decisions taking into account longer-term consequences, such as understanding the overall cost implication of paying back a loan over a longer period, and they can solve routine problems in less common financial contexts. 90009 90002 Level 5 90003 90008 At level 5 students can apply their understanding of a wide range of financial terms and concepts to contexts that may only become relevant to their lives in the long term.They can analyse complex financial products and can take into account features of financial documents that are significant but unstated or not immediately evident, such as transaction costs. They can work with a high level of accuracy and solve non-routine financial problems, and they can describe the potential outcomes of financial decisions, showing an understanding of the wider financial landscape, such as income tax. 90009 90126 FINANCIAL QUESTION CATEGORIES 90127 90004 MONEY AND TRANSACTIONS 90005 90008 This content area includes the awareness of the different forms and purposes of money and handling simple monetary transactions such as everyday payments, spending, value for money, bank cards, cheques, bank accounts and currencies.90009 90004 Planning and managing finances 90005 90008 Income and wealth need planning and managing over both the short term and long term. This content area includes knowledge and ability to monitor income and expenses as well as knowledge and ability to make use of income and other available resources in the short and long terms to enhance financial well-being: 90009 90004 Risk and reward 90005 90008 Risk and reward is a key area of ​​financial literacy, incorporating the ability to identify ways of managing, balancing and covering risks and an understanding of the potential for financial gains or losses across a range of financial contexts.90009 90008 There are two types of risk of particular importance in this domain. The first relates to financial losses that an individual can not bear, such as those caused by catastrophic or repeated costs. The second is the risk inherent in financial products, such as credit agreements with variable interest rates, or investment products. 90009 90004 Financial landscape 90005 90008 This content area relates to the character and features of the financial world.It covers knowing the rights and responsibilities of consumers in the financial marketplace and within the general financial environment, and the main implications of financial contracts. Information resources and legal regulation are also topics relevant to this content area. In its broadest sense, financial landscape also incorporates an understanding of the consequences of changes in economic conditions and public policies, such as changes in interest rates, inflation, taxation or welfare benefits.90009 90126 Financial contexts 90127 90004 Education and work 90005 90008 Education and work questions include understanding payslips, planning to save for higher education, investigating the benefists and risks of taking out a student loan, and participating in workplace savings schemes. 90009 90004 Home and family 90005 90008 Home and family questions include financial issues relating to the costs involved in running a household such as buying household items or family groceries, keeping records of family spending and making plans for family events.Decisions about budgeting and prioritising spending are also included in this context. 90009 90004 Individual 90005 90008 Individual questions include contractual issues around events such as opening a bank account, purchasing consumer goods, paying for recreational activities and dealing with relevant financial services that are often associated with larger consumption items, such as credit and insurance. 90009 90004 Societal 90005 90008 Societal questions cover matters such as consumer rights and responsibilities, taxes and local government charges, business interests, and consumer purchasing power.Financial choices such as donating to non-profit organisations and charitites are also included in this context. 90009 90126 Financial literacy processes 90127 90004 Identify financial information 90005 90008 This process is engaged when the individual searches and accesses sources of financial information, and identifies or recognises its relevance. The information is in the form of printed texts such as contracts, advertisements, charts, tables, forms and instructions.A typical task might ask students to identify the features of a purchase invoice, or recognise the balance on a bank statement. 90009 90004 Analyse information in a financial context 90005 90008 Analysing information in a financial context includes interpreting, comparing and contrasting, synthesising, and extrapolating from information that is provided. It involves recognising something that is not explicit: identifying the underlying assumptions or implications of an issue in a financial context e.g. a task may involve comparing the terms offered by different mobile phone contracts, or working aout whether an advertisement for a loan in likely to include unstated conditions. 90009 90004 Evaluate financial issues 90005 90008 Evaluating financial issues involves recognising or constructing financial justifications and explanations, drawing on financial knowledge and understanding applied in specified contexts. It involves explaining, assessing and generalising.It also involves critical thinking such as drawing on knowledge, logic and plausible reasoning to make sense of and form a view about a finance-related problem. 90009 90004 Apply financial knowledge and understanding 90005 90008 Applying financial knowledge and understanding focuses on taking effective action in a financial setting by using knowledge of financial products and contexts, and understanding of financial concepts. This process is reflected in tasks that involve performing calculations and solving problems, often taking into account multiple conditions.Examples of these kinds of tasks are calculating the interest on a loan over two years or working out whether purchasing power will decline or increase over time when prices are changing at a given rate. 90009 .90000 Financial Literacy: What You Need to Know 90001 90002 If you’ve spent any time reading up on education or financial news lately, you’ve probably come across the term 90003 financial literacy 90004. The goal behind teaching financial literacy is to help people develop a stronger understanding of basic financial concepts-that way, they can handle their money better. 90005 90002 That’s a worthy goal, especially when you consider a few stats about how the typical American handles money: 90005 90008 90009 90002 Nearly four out of every five U.S. workers live paycheck to paycheck. 90005 90012 90009 90002 Over a quarter never save any money from month to month. 90005 90012 90009 90002 Almost 75% are in some form of debt, and most assume they always will be. 90019 (1) 90020 90005 90012 90023 90002 90003 Ouch! 90004 With those numbers, it’s no surprise that leaders in business, education and government want to help spread the benefits of greater financial literacy to as many people as possible.90005 90002 In fact, it mattered so much to lawmakers, in 2004 the Senate passed a resolution officially recognizing April as Financial Literacy Month to «raise public awareness about the importance of financial education in the United States and the serious consequences that may be associated with a lack of understanding about personal finances. » 90019 (2) 90020 90005 90002 Lead others to financial peace! It’s easier than you think. Learn how. 90005 90002 As more people become aware of the importance of financial literacy, we should be asking: 90003 What skills, traits and best practices do people show who are «financially literate»? 90004 And, 90003 How does this skill set really affect personal finance? 90004 90005 90040 What Is Financial Literacy? 90041 90002 90043 Financial literacy 90044 is the possession of skills that allows people to make smart decisions with their money.90005 90002 And do not be misled by the word 90003 literacy 90004. Although understanding stats and facts about money is great, no one has truly grasped financial literacy until they can regularly do the 90003 right 90004 things with money that lead to the 90003 right 90004 financial outcomes. 90005 90002 When you have this skill set, you’re able to understand the major financial issues most people face: emergencies, debts, investments and beyond. Financially literate people know their way around a budget, know how to use sinking funds, and know the difference between a 401 (k) and a 529 plan.Here are the concepts financially literate consumers have mastered: 90005 90056 Budgeting 90057 90002 It’s one thing to learn how to add and subtract in elementary school, but it’s something else entirely to actually apply those principles to your own finances! Most Americans live paycheck to paycheck, and it’s largely because of a gap between what the math says they can afford and what they actually spend. Financial literacy can make people habitual budgeters who are willing to save for their goals and delay gratification in order to have peace of mind, both today and in the future.90005 90056 Emergencies 90057 90002 Only 39% of Americans would be able to cover a $ 1,000 emergency if one happened to them today. 90019 (3) 90020 And actually, about 40% of Americans would not even be able to cover a $ 400 emergency. 90019 (4) 90020 But people who become financially literate learn how to build a $ 1,000 emergency fund-and from there, learn how to grow their emergency fund to include three to six months of expenses for those times when life throws a bigger curveball.90005 90056 Debt 90057 90002 In addition to mortgages, which amount to nearly $ 9 trillion in debt nationwide, Americans are weighed down with auto loans, credit cards and student loans. The Federal Reserve Bank of New York reported in 2018 that the total consumer debt in America had reached $ 3.95 trillion. 90019 (5) 90020 To see how that debt load impacts daily living, consider the fact Northwestern Mutual reported that 40% of Americans spend up to half of their monthly income in debt payments.90019 (6) 90020 A big part of financial literacy focuses on understanding how the time and money people spend on paying off debt hurts their ability to invest in their future. 90005 90002 Teaching financial literacy skills in schools is becoming more popular all the time. After all, what better place to communicate these life lessons around money than in the classroom? And you can probably guess that we believe financial literacy is as fundamental to learn as reading and writing! 90005 90040 How Many People Are Financially Literate? 90041 90002 Based on the stats that we’ve already considered, it’s fair to guess that the majority of people do not know how to handle their money.And while there’s no one sure way to measure how many people are financially literate, the lack of certain skills would confirm that guess. 90005 90002 For example, if you used the number of people who do not live paycheck to paycheck as an estimate of financial literacy, 90043 only about 20% of people would qualify 90044! 90005 90002 Budgeting could be another skill for measuring financial literacy. And how do Americans stack up in that department? Sadly, not even a third of people earning a paycheck (32%) stick to a budget.90019 (7) 90020 90005 90002 Let’s look at the findings of the National Financial Capability Test given to over 17,000 people from all 50 states. The National Financial Educators Council (NFEC) reports that less than half (48%) of participants were able to pass the 30-question test that covered things like budgeting, paying bills, setting financial goals, and other personal-finance related topics. 90019 (8) 90020 90005 90002 90043 Fewer than half are passing a basic exam on financial literacy-and the average test taker only answered 63% of the questions correctly! 90044 90005 90002 On the bright side, there’s a trend in the other direction: Many young people are boosting their financial literacy through personal finance courses in high school.And research shows it’s having a positive impact! Ramsey Solutions Research surveyed over 76,000 American students who had taken a personal finance class, and many of the results are in stark contrast to the NFEC report. We found that students who had taken a course in personal finance highly understood key financial topics such as: 90005 90008 90009 90002 The difference between credit cards and debit cards (86%) 90005 90012 90009 90002 How to pay income taxes (87%) 90005 90012 90009 90002 How home, auto and life insurance work (90%) 90005 90012 90009 90002 How student loans work (94%) 90005 90012 90009 90002 What a 401 (k) is and how it works (79%) 90019 (9) 90020 90005 90012 90023 90040 Are You Financially Literate? 90041 90002 To help you decide whether you should include yourself among the financially literate, think through the following questions and give yourself some honest answers.90005 90008 90009 90002 Do you know how to create a monthly budget that includes all of your basic expenses, your bills, any debts, and your sinking funds for future purchases? 90005 90012 90009 90002 Are you currently debt-free? Or are you taking active steps to reduce your debts? 90005 90012 90009 90002 Do you know about how much money you spend to cover living expenses over a period of three to six months? 90005 90012 90009 90002 Do you have an emergency fund in place that would allow you to get through a sudden large life event like a layoff or a totaled vehicle without having to borrow money? 90005 90012 90009 90002 Do you have an understanding of how compound interest allows invested money to grow over time? 90005 90012 90009 90002 Do you know the various kinds of insurance that are needed to protect your finances and investments? 90005 90012 90009 90002 Do you understand the difference between an investment and insurance? 90005 90012 90023 90040 What Action Steps Can You Take? 90041 90002 Hopefully you were able to answer «yes» to all- 90003 or at least some! 90004 -of the assessment questions.If so, congratulations! You’re probably among the fortunate few who have achieved real financial literacy! 90005 90002 But in case you found yourself answering «no» to some of the questions, do not be discouraged! There are steps you can take to get a better understanding of how money works. In fact, the same Ramsey Solutions research we cited above shows that many who take personal finance courses experience awesome results with their money when following these steps: 90005 90056 1.Start a baby emergency fund. 90057 90002 Begin by saving up $ 1,000. This is to keep you from being thrown off track when those inevitable, tough financial events hit you. (You’ll be making this emergency fund even bigger later on.) 90005 90056 2. If you’re still in debt, get out of it. 90057 90002 You’ve seen for yourself how much debt slows down financial progress. To rid yourself of pesky debts, just list them from smallest to largest. Then use the debt snowball method to pay them off.As you pay off the smallest debt, roll what you used to pay toward it onto the next largest debt. Repeat this process until all your debts are cleared! 90005 90056 3. Finish your emergency fund. 90057 90002 This is another area where taking a class on good money habits helps, and many of those who do so save an average of $ 3,000 per year in personal earnings. 90019 (10) 90020 To complete this step, move all the momentum you gained while paying off debt toward saving up three to six months ‘worth of living expenses.90005 90056 4. Invest 15% of your income in retirement. 90057 90002 It’s never too late (or early) to plan for retirement, as our research shows. Eighty-seven percent of students who take a finance class agree they feel confident about investing. 90019 (11) 90020 You can face the future with hope when you have a plan that includes smart retirement investment. Use good growth stock mutual funds in a tax-advantaged retirement savings plan like a 401 (k) or Roth IRA. Investing 15% can help ensure you beat inflation over the long haul-while still having enough income to put toward paying off your home.90005 90056 5. Save for college. 90057 90002 Over half (51%) of students who learn about finance in high school plan to pay for college themselves. 90019 (12) 90020 The best methods are Education Savings Accounts (ESAs) and 529 plans. 90005 90056 6. Pay off your mortgage early. 90057 90002 This monthly housing payment is one of the biggest expenses for most people. Imagine never sending out this payment again-and owning your home free and clear! 90005 90056 7.Keep building wealth and giving generously. 90057 90002 The purpose of financial literacy is not just head knowledge. The real goal is to be able to use your money to do the things you truly want to do, like retire with dignity, spend free time with family, and give to other people and worthy causes. 90005 90040 Financial Literacy Is Changing Communities for the Better 90041 90002 By now, you’ve got a pretty good sense of where you stand in terms of your own financial literacy. Maybe you have a lot to learn, but it’s encouraging to know that increasing financial literacy could transform whole families, communities and even the nation! 90005 90002 Many educators are already working hard to bring this kind of understanding to millions of students nationwide.Every year, thousands of graduates go through our middle school and high school personal finance curriculum, 90003 Foundations in Personal Finance 90004, and gain financial literacy skills that empower them for a lifetime of money success. We love that so many young people are picking up these essential skills and habits! 90005 90002 90003 Are you a teacher? If so, check out Ramsey Education to learn more about how you can equip your students with financial confidence! If you’re not a teacher, tell the teachers in your life about our life-changing 90004 Foundations in Personal Finance 90003 curriculum.90004 90005 .90000 Take this Simple Financial Literacy Test 90001 90002 90003 A study by Standard & Poor (S & P) in 2014 showed that only 25% of Filipino adults are financially literate. The global score is 31%, which means our country is below average and needs to improve. 90004 90003 Fortunately, the Philippine government is already working on several financial literacy programs to help address this. This news was announced last April 2016 by Undersecretary Gil Beltran during the 10th Financial Literacy Summit.90004 90003 But what does it mean to be financially literate? 90004 90003 The US National Bureau of Economic Research (NBER) defines it as having an understanding of basic financial concepts such as interest, inflation, risk, and investments. 90004 90003 It also includes numeracy skills, or the ability to work with numbers. Particularly, having the ability to solve mathematical problems that involve the financial concepts mentioned above. 90004 90003 And that’s what we’ll try to do today. 90004 90003 90004 90017 90018 Financial Literacy Test 90019 90020 90003 Below are six multiple-choice questions.They’re from the US National Financial Capability Study, and among the many problems they use to measure financial literacy. 90004 90003 Note down your choice for each question, then check your answers in the key provided after. Add up your score and discover your level of financial literacy. 90004 90003 90018 QUESTION 1 90019 90002 Suppose you have $ 100 in a savings account earning 2 percent interest a year. After five years, how much would you have? 90002 a. More than $ 102 90002 b. Exactly $ 102 90002 c.Less than $ 102 90002 d. I do not know 90004 90003 90018 QUESTION 2 90019 90002 Imagine that the interest rate on your savings account is 1 percent a year and inflation is 2 percent a year. After one year, would the money in the account buy more than it does today, exactly the same or less than today? 90002 a. More 90002 b. Same 90002 c. Less 90002 d. I do not know 90004 90003 90018 QUESTION 3 90019 90002 If interest rates rise, what will typically happen to bond prices? Rise, fall, stay the same, or is there no relationship? 90002 a.Rise 90002 b. Fall 90002 c. Stay the same 90002 d. No relationship 90002 e. I do not know 90004 90003 90018 QUESTION 4 90019 90002 True or false: A 15-year mortgage typically requires higher monthly payments than a 30-year mortgage but the total interest over the life of the loan will be less. 90002 a. True 90002 b. False 90002 c. I do not know 90004 90003 90018 QUESTION 5 90019 90002 True or false: Buying a single company’s stock usually provides a safer return than a stock mutual fund. 90002 a.True 90002 b. False 90002 c. I do not know 90004 90003 90018 QUESTION 6 90019 90002 Suppose you owe $ 1,000 on a loan and the interest rate you are charged is 20% per year compounded annually. If you did not pay anything off, at this interest rate, how many years would it take for the amount you owe to double? 90002 a. Less than 2 years 90002 b. 2 to 4 years 90002 c. 5 to 9 years 90002 d. 10 or more years 90002 e. I do not know 90004 90017 90018 Financial Literacy Test Answer Key 90019 90020 90003 90018 QUESTION 1 ANSWER: a.More than $ 102 90019 90002 You’ll have more than $ 102 at the end of five years because your interest will compound over time. In other words, you earn interest on the money you save and on the interest your savings earned in prior years. 90004 90003 Here’s how the math works. A savings account with $ 100 and a 2 percent annual interest rate would earn $ 2 in interest for an ending balance of $ 102 by the end of the first year. 90004 90003 Applying the same 2 percent interest rate, the $ 102 would earn $ 2.04 in the second year for an ending balance of $ 104.04 at the end of that year. Continuing in this same pattern, the savings account would grow to $ 110.41 by the end of the fifth year. 90004 90003 90018 QUESTION 2 ANSWER: c. Less 90019 90002 The reason you have less is inflation. Inflation is the rate at which the price of goods and services rises. 90004 90003 90098 90099 Advertisement 90100 90101 90002 90002 90004 90003 If the annual inflation rate is 2 percent but the savings account only earns 1 percent, the cost of goods and services has outpaced the buying power of the money in the savings account that year.90004 90003 Put another way, your buying power has not kept up with inflation. 90004 90003 90018 QUESTION 3 ANSWER: b. Fall 90019 90002 When interest rates rise, bond prices fall. And when interest rates fall, bond prices rise. 90004 90003 This is because as interest rates go up, newer bonds come to market paying higher interest yields than older bonds already in the hands of investors, making the older bonds worth less. 90004 90003 90018 QUESTION 4 ANSWER: a. True 90019 90002 Assuming the same interest rate for both loans, you will pay less in interest over the life of a 15-year loan than you would with a 30-year loan because you repay the principal at a faster rate.90004 90003 This also explains why the monthly payment for a 15-year loan is higher. Let’s say you get a 30-year mortgage at 6 percent on a $ 150,000 home. You will pay $ 899 a month in principal and interest charges. Over 30 years, you will pay $ 173,757 in interest alone. 90004 90003 But a 15-year mortgage at the same rate will cost you less. You will pay $ 1,266 each month but only $ 77,841 in total interest-nearly $ 100,000 less. 90004 90003 90018 QUESTION 5 ANSWER: b. False 90019 90002 In general, investing in a stock mutual fund is less risky than investing in a single stock because mutual funds offer a way to diversify.90004 90003 Diversification means spreading your risk by spreading your investments. With a single stock, all your eggs are in one basket. 90004 90003 If the price falls when you sell, you lose money. With a mutual fund that invests in the stocks of dozens (or even hundreds) of companies, you lower the chances that a price decline for any single stock will impact your return. 90004 90003 Diversification generally may result in a more consistent performance in different market conditions. 90004 90003 90018 QUESTION 6 ANSWER: b.2 to 4 years 90019 90002 Ignoring interest compounding, borrowing at 20 percent per year would lead to doubling in five years; someone who knew about interest on interest might have selected a number less than five. 90004 90003 Someone who knows the «Rule of 72» heuristic would know that it would be about 3.6 years, which makes the correct answer «2 to 4 years.» 90004 90003 In finance, the Rule of 72 is a method for estimating an investment’s doubling time. The rule number (i.e., 72) is divided by the interest percentage per period to obtain the approximate number of periods (usually years) required for doubling.90004 90003 90004 90017 90018 What’s your score? 90019 90020 90003 90018 5 to 6 correct answers: 90019 90002 You’re above average. Congratulations and keep up the good work. I’m proud of you. 90004 90003 90018 3 to 4 correct answers: 90019 90002 Your financial literacy is on the average level. Stay on track and continue learning. 90004 90003 90018 0 to 2 correct answers: 90019 90002 You need to give more effort in learning, so you can eventually increase your financial literacy. It’s never too late to start learning! 90004 90003 So how did you do? Please share your score in the comments section.Thank you. 90004 90003 90018 SELECT AN ARTICLE TO READ NEXT BELOW: 90019 90002 90004 90003 Tags: financial literacy quiz, financial literacy quiz questions and answers, financial literacy test, financial literacy test questions and answers, rule of 72 90004 90003 Home »Take this Simple Financial Literacy Test 90004.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *